Sunday 1 January 2017

rigor mortis - layanblues the dark period


mungkin agaknya dah terlalu lama aku asyik hidup dalam kenangan...so, bila semuanya sudah berakhir dalam tahun Mei 1996...Maznah kahwin dan aku kena move on ...aku masih lagi kerja kat the Star masa tu...anak saudara aku pun meninggal dunia masa tu...aku pun dah duduk kat Kinrara...berpindah dari Oldtown...rasanya dalam 3 bulan je aku bertahan kerja kat the Star selepas membuang masa hidup macam takde tujuan lagi....lepas tu aku resign walau aku belum dapat kerja lain lagi...aku tender sebulan dan aku dapat surat resignation siap acknowledge kat department production yang aku ada buat silap pasal staff confirmation tu apa punya reason diorang kasi sebab nak mengelak dari dipersalahkan...tapi bila aku last day tiba tiba aje diorang tak kasi aku berhenti sebab konon short staff...so diorang suruh aku kerja seminggu ...aku memang takde hati lagi nak kerja the Star...so, aku pun terus bercuti...the Star bertindak untuk pecat aku dalam tempoh aku tender resignation tu...diorang kata aku breach contract sebab cuti aku tak diluluskan....dan diorang kata aku diberhentikan....so, bila dah diberhentikan aku punya duit gaji dibekukan...aku call Zul kat the Star...dengan aksyen nya dia cakap gaji kau kena freeze...macam apa dia cakap tu bukan masalah dia...perggghhhh!!!!
aku masa tu kat kampung...takde duit dan takde kerja....kalau ada duit okey lagi kan....dah masa tu banjir pulakkat kampung aku....aku terpaksa menghadapi dan aku terpaksa menyelesaikan semuanya sama seperti aku menyelesaikan titik kehidupan paling dark berbanding urusan tahun 1992 dulu...dalam bulan October macam tu aku datang ke KL dan Petaling Jaya ....aku start dari kerja kilang cat Camel kat jalan tandang sebagai kuli tuang cat...lepas tu aku dapat kerja kat City Link kat Kelana Jaya...

masuk suku tahun kedua dalam bulan Mac lepas raya aku tukar kerja kat SRM kat Menara MPPJ...aku dah lupakan masa lalu aku masa duduk kat Lembah Subang tu...sedih brader...duduk kat rumah panjang kerja kat City Link...masa bulan puasa segan nak makan kat rumah mak saudara walaupun rumah kat sebelah je boleh panggil je kalau nak sahur...entah macam mana aku akan ajak Nizam pegi bersahur kat mamak bawah pokok ceri sampai lah aku dan Nizam kena tahan polis kat depan FAS Kelana Jaya...lepas tu kitorang mengaku kitorang student nak beli makanan sahur...nasib baik polis tu kesian dan lepaskan kitorang...

so aku pun duduk balik kat rumah kakak aku sebab tak boleh satu rumah dengan penyewa dari Kelantan bila mak saudara aku masukkan orang Kelantan tu satu rumah dengan aku dan Abdad budak Proton tu...bukan apa masalahnya sebab masa aku kerja habis aku punya bilik kena masuk orang...dulu masa duduk dengan Jefri yang pelik tu takde pun rumah tu orang masuk...dan aku punya barang ada yang hilang...walau diorang duduk kat bawah tapi aku lansung tak boleh campurlah orang Kelantan ni...lepas tu diorang kerja kantin so diorang conquerlah kat bawah tu. aku rasa terganggu dengan kehadiran diorang yang pekat betul kampungnya dahlah bilik aku kena masuk dan barang hilang.aku terpaksa keluar walau aku rasa rileks je tinggal rumah tu, entah siapa buat keputusan masukkan diorang tapi tu hak tuan rumahlah kan. . mungkin ada segelintir orang Kelantan je yang perangai macam tu kan...

masa ni citer pasal Maznah dah full stop....ye lah tahun lepas dia dah kahwin brader...apa nak ingat lagi kat dia...dia dah jadi milik orang...aku? memiliki bayang bayangnya? tak payah la brader...orang seronok seronok jalani hidup rumah tangga aku dapat apa? Maznah dah happy jadi isteri orang. hidup suami isteri. kena cium sana cium sini. kena peluk sana peluk sini...kena raba sana kena raba sini..kena ramas sana kena ramas sini..kena isap sana kena isap sini...kena jilat sana kena jilat sini...kena henjut sana kena hejut sini..kena pancut sana kena pancut sini... 

damnnnnn uchiha...
babiiii...
sialll punya manusia kau Maznah!!!


aku? ...aku? aku macam orang gila atau orang bodoh dan orang bangang ajelah ingat dia. macamlah dia ingat kat aku lagi...dia dah jadi orang lain dah bukan Maznah yang aku kenal dulu lagi. sedih? menangis aimata darah pun aku takkan dapat mengubah hakikat yang Maznah dah kahwin dan sudah selamat jadi isteri orang dan itu sah di sisi ugama.Allah dah takdir takdirkan Maznah bukan jodoh aku. siapa aku nak menidakkan takdir? dan Maznah sendiri pun sudah tak peduli dah apa jadi kat hidup aku, cukup cukuplah sudah aku menagih kasih orang. dan kisah ni dah macam dalam novel Tenggelamnya Kapal - van der wijck karya agung prof. Hamka . dari cerita tu korang boleh agak Maznah memang tak kesian kat aku dia follow aje cakap keluarga dia...mungkin dia lagi suka aku melingkup agaknya.

so...aku jadi kesian yang amat sangat pada diri aku sendiri. dipermainkan oleh manusia yang bernama Maznah tu tak layak dapat kasih sayang aku yang suci ni. rugi aje aku simpan kasih sayang cinta aku tu kat dia tapi tak di hargai...dia terus kejar kebahagiaan dia. so MEMBAZIR ajeee...so kalau masih ada cinta dalam hati aku ni...lebih baik aku bagi kat orang yang sayang kat aku....kan aku dah kata hanya Allah aje yang boleh pisahkan aku dan Maznah...so, sekarang dah terpisah...apa nak ingat lagi...aku pun pujuk hati aku supaya dapat terima kenyataan...

dan kononnya nak mengubat hati duka akibat kehilangan ni aku pun cuba menagih kasih Ina yang aku kenal masa  kerja kat the Star...Ina asal Kuala Krai yang kerja kat Kontena Nasional di Sungai Way tu...boleh katakan setiap hari aku call dia lepas balik dari kerja kat PJ State...aku akan jalan kaki dari simpang Jalan Klang Lama nak masuk ke Puchong tu...masa tu paling jammed kat situlah sebab masih takde highway circ 1997 ...yang ada cuma jambatan sempit tu...

akuselalu ambik bas dari state dan stop kat depan Masjid simpang Puchong tu. ada budak dept Coding SRM yang satu bas tapi masa tu aku layan frust aku. aku tak nampak kehadiran dia. so aku turun aje kat simpang. aku malas na tunggu bas dan aku jalan kaki dari masjid kekilang roti depan sekolah. dari situ ke taman apa entah rumah kawan the Star dept circulation ada kat situ. lepas tu jalan lagi sampai jambatan sempit tu. jalan lagi lepas jambatan sempit tu kat Kinrara punya commercial area tempat aku selalu beli nasik lemak 2 ribu dan capati sardin. jalan ikut shot cut terus masuk court tenis dan lastnya sampailah kat apartment 5 tingkat Kinrara belakang supermarket Bintang.

So, itulah rutin harian aku. lepas balik kerja aku bersihkan diri. kalau ada kakak aku masak aku makan malam. kalau takde atau mereka ada urusan kat luar aku sanggup naik bas pegi PJ Oldtown atau Brickfields hanya untuk mengalas perut makan roti canai atau mee goreng mamak. hidup aku memang macam tu  dari pagi sampai ke petang...kawan takde kecuali Mamat SRM atau Ahchoo kedai kaset. dan awek memang takdelah...hidup dalam frust dan putus asa. cuba bertahan dan cuba kuat untuk cekalkan hati yang frust..mak aku pun selalu cakap kat au lupakan lah Maznah..jangan ingat lagi dan selalu jugak mak aku nak cerita pasal Maznah kat aku bila aku telefon. aku pun jadi macam tak nak telefon lagi bila mak aku nak cerita pasal Maznah. mak aku pun frust jugak sebab tak dapat jadikan Maznah tu menantu dia. sebab dia pun suka kat Maznah yang dulu anak murid belajar mengaji dengan dia.

aku cuba sedaya upaya aku untuk lupakan Maznah dari hidup aku. sampai hidup aku tunggang langgang. aku asyik berhenti kerja takde semangat selama waktu itu.so, takkan korang nak harapkan aku doakan kebahagiaan Maznah yang memang dah bahagia? sedangkan hidup aku menderita? aku sedar semua ni akan berakhir dan hanya masa saja menentukannya.

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)