Wednesday 31 March 2021

infatuation - berkorban apa saja

 


Babak Hang Tuah & Tun Teja

Watak
Hang Tuah : part 1
Tun Teja : part 2

Scene 1
🎬Situasi di taman diraja

2 : Dah lamakah tuan

menanti kita hang tuah?
1 : Lama jugak tuan puteri
(mengangkat sembah) saya hampir
hampir balik sangkakan tuan
puteri tidak dapat datang.
2 : Kalau terpaksa menempuh mulut
meriam sekalipun,kita mesti datang.
Ayah kita nak menghantar kita ke
terengganu pada hari esok.Kita
tidak mahu.Kita tidak suka kahwin
dengan megat panji alam itu.
1 : Jadi,
2 : Kita ada satu jalan,tetapi..
Tuah mesti menolong kita.
Ingat tuah sudah berjanji malam semalam
1 : Benar tuan puteri,
2 : Tuah,mari kita lari malam ini juga.
Kemana saja,asalkan kita
boleh bersama sama.
1 : Sungguh sungguhkah

cakap tuan puteri ni.
2 : Sungguh benar,kita
tidak berolok olok.
Tuah..Mahukah tuah membawa kita lari?
1 : Untuk tuan puteri,saya bersedia
kemana saja.Tapi,kita mesti
berangkat pada malam ini juga.
2 : Boleh,dimanakah kita berjumpa nanti?
1 : Ditepi sungai,kerna kita nak
berlayar jauh.Lebih baik tuan puteri
membawa dang Ratna bersama sama.
2 : baiklah
1 : tuan puteri,cermat cermatlah
sedikit tuan puteri.Celaka padahnya
kalau bertarung sebelum melangkah.
2 : (berlalu pergi)

Scene 2
🎬Situasi di dalam kapal pelayaran

1 : Jangan bimbang tuan puteri.Dah
sejauh ini,takkan orang orang
pahang ingin mengejar kita lagi.
2 : Dulu kita selalu mendengar
kisah tuah dari ayah.Diceritakan
tuah berani,tuah gagah,tuah diutus
kesana kemari dan macam macam
lagi.Dari semenjak itu,kita mula
mengejar tuah.Kadang kadang kita
cuba membayangkan,macam mana rupanya
tuah.Macam mana tingkah laku dan budi
bahasa tuah.Dan sekarang,kita telah
bertemu muka.Takkah hairan tuah?
1 : Iya tuan puteri.
2 : Panggilah teja saja.
1 : Tak boleh tuan puteri.
2 : Kenapa tak boleh?
1 : Sebab ada satu rahsia

yang tersembunyi.Jikalau saya
terangkan,sudah tentu tuan puteri murka.
2 : Apa rahsianya tuah?
1 : Tuan puteri,sebenarnya kedatangan

saya ke pahang ini ialah untuk mengambil
tuan puteri menjadi permaisuri sultan
melaka.Sebab baginda tersangat
teringgin memperisterikan tuan puteri.
2 : Saya tidak percaya
bergitu niat tuah.
1 : Saya berkata benar tuan puteri.
Tuan puteri,pada mulanya saya tau
bagaimana perasaan tuan puteri terhadap
saya.Tapi tuan puteri juga harus
tahu,hidup saya cuma satu tujuan
saja.Iaitu berbakti kepada raja saya.Di
dalam tubuh saya,hanya mengalir
satu perasaan saja.Iaitu taat setia
kepada baginda.Ampunilah saya tuan
puteri.Kerna menperdayakan tuan puteri.
2 : Mana ada lagi tempat dalam hati

saya untuk sultan itu.Kerna hati saya

sudah penuh dengan memuja kau saja tuah.
1 : Itu mudah saja tuan puteri.
Saya boleh berikan tuan puteri sireh
jampi.Makanlah malam ini.Besok
tuan puteri akan lupakan saya.
2 : Tak mau tak mau,saya tak
mau melupakan tuah(menangis)
1 : Itulah saja satu jalan tuan puteri.
Makanlah,jikalau tuan puteri
sungguh sungguh kasihkan saya.
2 : Kalau saya tidak mahu makan?
1 : Saya akan menangung
kesal seumur hidup.
2 : Berkorban apa saja,harta ataupun
nyawa.Mintaklah sireh itu.Simpan
gelang ini baik baik tuah.Inilah
tanda tempat terpendamnya hati
saya.Disinilah tempat kuburnya kasih
sayang tun teja pada hang tuah.

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)