Wednesday 31 March 2021

infatuation - Luka Itu Indah


aku mengalami luka di hati bila kakak awek aku tuduh aku mengintai rumah diorang. aku hairan kenapa aku yang dia tuduh. bukannya dia tak mtahu sikap aku.tak pernah buat perkara macam tu. lastnya anak dia yang kena tangkap mengintai masa senja maghrib. kena tangkap kena pukul.kena soal siasat.

aku pun sedih.walaupun aku kerja tak tentu arah tapi takkan aku nak mengendap.tu kerja budak yang tak cukup akal dan lalok. sedangkan aku hisap rokok pun tak. sape punya idea lah yang cakap aku ngendap tu. mesti orang yang tak suka aku. sedangkan kat situ ada dua budak lelaki orang sebelah rumah dia pun ada anak lelaki bujang namanya Nurul Azhari. aku tak marah aku cuma sedih aje...

sejak itulah hubungan aku dengan kakak awek aku tu macam dingin je. aku pun dah jarang ambik tahu pasal adik dia...tapi entah macam mana dia hadir kembali kat dalam idup aku bila dia belaja mengaji dengan mak aku. Allah dah bukakan jalan yang suci untuk hubungan suci kitorang. selama ni sejak awal pertemuan aku dan dia dikaitkan dengan hubungan yang baik tu. bukan hubungan sebab kes mengendap ke apa...tapi memanglah akan ada yang dengki.aku mana kenal siapa yang dengki kat aku. kadang kadang kawan baik sendiri pun kita tak tahu apa dalam hati dia. 

so, bila aku ikut Nazri merantau ke Ipoh. sebab aku nak ambik SPM sekali lagi. sebab aku sedar dengan kelulusan aku tu mana nak dapat kerja bagus. sedangkan cita cita aku nak memiliki gadis yang cantik. takkan aku nak buat skandal ke apa ke nak cemarkan hubungan suci kitorang ni. aku kena jaga nama baik keluarga. dan jugak nama dia.

atapi sepanjang kat Ipoh aku ingat kat dia aje. so aku pun declare aku cinta kat dia dengan kad Valentine. hebohlah satu kampung dengan manusia manusia yang dengki. termasuklah mak saudara sendiri dan jugak kakak dia sendiri. tapi aku teruskan aje hinggalah aku difitnah tipu duit orang kat Ipoh.

kecoh aku punya cerita jadi buah mulut orang kampung sampai mak aku suruh slow sikit akan hubungan aku dengan dia. aku nak slow camne lagi...sampai orang tak tanya dah apasal aku kat mak aku? lastnya Allah balas kejap tu jugak kalau dulu aku kena tuduh mengendap lastnya anak dia yang kena tangkap mengendap. lepas tu kecoh cerita aku dn kad Valentine sampai ke dewan orang tanya mak aku. lastnya ada anak geng yang bawak cerita tu sendiri ada kes bila awek dia minum racun nak bunuh diri. awek tu orang kampung aku jugak dan berjiran aje dengan aku. so hilang terus kisah aku dan awek aku.

so aku pun layan luka hati aku dan awek aku layn luka hati dia. aku tak tahu apa perasaan dia sedangkan orang semua tahu aku kena halau dari rumah aku oleh bapak aku. tapi walau macam tu awek aku ada jugak kirim salam kat aku. bila mak aku melawat aku yang tinggal menumpang sementara kat rumah kakak sulung aku. aku pun tak lama duduk situ lepas habis urusan kenduri kahwin kakak aku. aku pun angkat kaki bawak diri ke KL merantau mengadu untung nasib. masa tu aku tak fikir apa dah. tinggallah semua kenangan pahit. kalau ada rezeki aku jumpa lagi awek aku tu.

tapi kakak aku yang baru kahwin tu ada hubungi aku kat KL dia kata mak aku asyik tanya aku aje. so, aku pun lembut hati.takpelah aku ni anak dan bapak aku tu bapak. salah macam mana pun aku tetap anak. aku pun balik kampung setelah kerja kat KL sampai pertengahan tahun. 

aku balik kampug dan buat kerja kampung. aku ada jugak terserempak dengan ex aku tu. dia dah tak sama macam dulu. dia dah takde nak senyum atau tegur aku. aku pun masa tu kerja kampung aje. aku berazam nak tolong keluarga aku dan sara keluarga aku. itu aje hajat dalm hati aku. pasal awek ex aku tu aku buang jauh jauh walau aku masih sayang kat dia. aku kerja masa ni kerja kuli sukat tanah. memang orang pandang rendahlah kat orang kerja kuli macam aku. aku tak kisah asalkan berkat.

cuma itulah...ada jugak kakak awek aku tu tanya masa terjumpa kat pasar. dia tanya aku kerja apa.ku hanya senyum. dan aku tak jawap pun. ku tahu aku hina dimata dia. dan entah macam mana apa yang selama ini aku ingat dan idam idamkan. akhirnya aku jumpa jugak dengan awek ex aku bila kakak aku buat kenduri menyambut kelahiran anak pertama. dia datang dan kakak dia datang. masa tu memang yanga da kitorang bertiga. aku ,awek ex aku dan kakak dia.

kitorang buat kerja kenduri goreng ayam kat luar rumah. akhirnya kakak dia suruh dia balik rumah rendam lkaksa sebab adika ngkat polis nak datang petang. perghhhhh..signal tu untuk aku nak bagi tahu supaya jangan kacau adik dia lagi dah. aku punsenyum

aku sedih sebenaranya. aku pernah jugak nampak dia kat pekan dengan satu lelaki entah siapa kat depan masjid. tapi aku terpaksa akur. aku masa tu anya seorang pemuda selekeh. kerja kuli. so masa aku balik rumah satu hari kaki aku kena paku masa kerja kat rumah itik desa damai. aku naik basikal dan terserempak dengan awek aku dan lelaki tu. awek aku buat tak nampak. aku pun sedar aku hina aku terus je menghindar dari mendekati diorang. aku balik aje terus ajak anak saudara aku ke klinik ambik injeksen  sebab takut ada jangklitan ke apa. masa lepak petang tu awek aku datang bagi laksa. 

dia tengok kaki aku berbalut. dia tanya kenapa. aku cakap dah nasib aku. kena paku masa kerja. dia macam sedih dan menangis. apasala tak tahu. sambil bagi laksa. aku cakap terimakasih ingat jugak kat aku dan mak aku. lagi dia nangis...terus balik...

so, luka itu indah gaissss...itulah last aku jumpa dia...dan ceritanya berterusan bagi aku sampailah akhirnya kisah aku dan dia full stop bila dia kahwin . dan pinagan aku ditolak oleh kakak dia. memng takde jodoh kan gais...

so, dah bertahun tahun hilang kisah aku dan dia. dia ada family aku pun dah ada family...tiba tiba ada berita kakak dia meninggal dunia. kitorang terpisah sejak 1996 sampai 2019 gais. dan dia jumpa kakak aku . sayangnya tak anya pun khabar aku gaisss...

luka lama gaisss...luka itu indah gaisss...





No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)