Saturday 1 May 2021

faith no more - king for a day - part one

 

gambar atas tu album Faith No More - King For A day yang aku beli masa aku dah stabil kerja kat the Star dalam tahun 1995. aku siap beli first stereo compo KENWOOD aku kat Courts Mammoth. ni maknanya aku dah memang stabil masa tu. kerja dah tetap. tapi aku bukan nak cerita pasal tu niaku nak cerita perjalanan kerja aku masa kat Proton dan kat the STAR. jom baca...

masalah kat Proton - plant shutdown dalam bulan June sebab ada insiden staff operator kat production .mungkin management nak settle kes perbicaraan dan siasatan socso semua. so kitorang dapat cuti 10 hari gaji jalan.memang bestlah dapat cuti sebab aku dan Along baru aje start kerja. apa lagi balik kampunglah. so, bila balik kampung aku ambik peluang cari alamat ex gf aku kat kakak dia. masa tu aku masih lagi kerja atau baru mula kerja. aku memang takde lah motor atau kereta. aku macam biasa naik basikal je. so aku selalu terjumpa kakak ex gf akuni. aku memang nak tanya pasal ex gf aku. tapi setiap kali jumpa aku memang terkunci mulut nak tanya pasal ex gf aku tu. setahu aku ex gf aku tu balik kampung dia kat Kedah dan kerja kilang kat Penang. itu aje yang aku tahu.

masalah teringat ex gf - so, aku tak tahu nak buat apa lagi. tak dapat pun alamat dan aku rasa down sangat. aku ingat bila aku dah ada kerja tetap ni aku dapat sambung balik hungan aku yang terputus tahun lepas tu. aku pun asyik termenung sampai mak aku tanya kenapa. aku cakap lah kat mak aku yang aku rindu sangat kat ex gf aku. asyik teringat aje...mak aku cakap sabar kalau ada jodoh tak kemana.

masalah dengan senior Ahmad Tarmizi - so lepas 10 hari tu aku balik ke Proton kerja macam biasa tapi aku punya semangat sangat down. aku kerja macam sambil lewa aje sampai kawan satu kampung aku ni nama dia Ahmad Tarmizi satu sekolah dengan aku.  kebetulan satu line kerja Trim and Final . tapi dia dah senior lah, mungkin dia masuk dengan Ai hari tu. aku tak tahu apa agenda dia tapi dia banyak komplen kerja aku tak betul kat Foreman. pelik sungguh aku. kalau kerja yang silap tu bukan part aku sorang je tapi part salah semua orang. tapi dia pejam mata kat orang lain . salah kerja aku dia highlight pulak.    

so sebab tu aku tak boleh fikir dah. aku jadi tertekan nak kerja...aku takde semangat. aku start ponteng kerja. macam biasa aku keluar kerja kalau shift siang aku lepak rumah kak azah kat Sunway dan kalau aku shift malam aku lepak kat rumaah mak saudara aku kat Seapark PJ. macam tu lah aku ponteng. Ahmad Tarmizi kawan satu tingkatan masa SPM..sepatutnya sebagai kawan dia back up aku dan tunjuk semua tu bukan salah aku sorang je. tapi dia asyik cakap diorang respek aku sebab tu diorang cakap dengan dia pasal kerja aku banyak problem. aku sempatlah tanya kat Foreman sebab aku baik dengan Foreman. Foreman cakap biasalah baru kerja takkan nak nilai terus tak perform. lepas tu Foreman cakap aku takde problem lain macam operator lain yang isap ganja ke hidu gam aje. lagi pun Foreman cakap ada HR nak rekemen aku kerja kat Treasury. aku terbayang yang Ahmad tarmizi jeles sebab aku pernah cerita kat dia ada HR nak rekemen aku masuk dept Treasury. aku terlalu bersangka baik yang dia pun tumpang seronok kalau aku masuk Treasury. tapi rupanya hati manusia tak sama. rambut aje sama hitam.

masalah dengan Along - dengan anak saudara ni aku kat kampung baik sangat. boleh berlebih kurang dengan dia. tak sangka bila dah kerja kat KL dah banyak campur dengan orang...dia boleh jadi musuh pulak. bukan musuh betul cuma kalau dulu dia ikut je cakap aku. tapi bila dah ramai kawan dia boleh berlagak tunjuk pandai kat aku dan aku dapat tahu ada bapak saudara dia sebelah ayah dia. masa dia selekeh kat kampung dulu mana ada bapak saudara dia tu nak ambik tahu pasal dia. aku bapak saudara dia nilah yang ambik tahu pasal dia. so bapak saudara dia ajak dia duduk tinggal sama kat Subang Jaya. masa tu memang dia tak tahu pasal Subang Jaya ke KL ke so aku kesianlah temankan jugak lah dia ke rumah bapak saudara dia yang kerja jual kereta tu. so bapak saudra dia tak layan aku dan sorang sepupu aku Nizam yang datang. dia layan Along aje sebab Along cakap kitorang yang nak ikut sangat. perghhhh...plot twist ...so aku dah kurang ambik tahu dah pasal Along...dia hal dia dan aku hal aku.

lastnya aku kena buang kerja dengan Proton.mana taknya dah tiga hari berturut turut ponteng. maka hari yang ke empat aku datang kerja. masa tu aku mana tahu sangat pasal term and condition . aku main langgar aje cuti ponteng dan tak inform dept aku dan HR. so aku kena panggil HR hari tu cakap aku dah kena buang kerja. so...berakhirlah masa depan yang cerah dengan Proton. aku kena lupakan semuanya...so, bayangkan kalau aku masuk ke dept Treasury dan aku dapat alamat ex gf dan ex gf jalin kembali macam lagu SLAM? dah tentu masa depan aku cerah dengan ex gf aku tu.apa nak buat takde rezeki. aku balik rumah dan aaku tak tahu nak buat camne. apa aku nak bagi tahu kat abang ipar aku yang rekemen aku kerja kat Proton. apa aku nak cakap kat mak aku kat kampung aku dah berenti kerja Proton. macam mana aku nak hadapi masalah yang aku create sendiri ni. 

bersambung gaiss...

 

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)