Thursday 22 April 2021

review movie - SEO BOK

 

 

movie ni aku layan dalam bualan puasa so takde thrill sangatlah...nak ajak anak tengok sama aku taku P18 macam movie MORTAL KOMBAT hari tu so aku layan sorang je. rupanya P13...

takpelah aku layan aje. nak jugak layan movie KOrea sekali sekala..selalu sangat digembar gemburkan macam best sangat movie Kerea ni baru first time aku layan movie Korea. hari tu aku terlepas nak tengok movie Korea title RESCUE. so aku layanlah...

firtst aku beli tiket tengok banayk je seat kosong walau hari minggu kat Central I City SOGO Shah Alam. aku tengok tak sampai sepuluh orang dah beli tiket tu. ok lah...layannn. 

aku masuk aje dekat 5 minit iklan...aku mengantuk nak tidur aku tahan...mula cerita banyak sembang itu ini..aku mengantuk...terlelap sekejap..terjaga..terlelap...dan aku tersedar di pertengahan cerita . di mana agen khas nama Min Geo Hun ditugaskan membawa specimen makmal sains bernama SEOBOK ke satu lokasi dirahsiakan. macam cerita Tranportation ala John Statham...dalam perjalanan mereka diburu oleh Agensi yang berpaling tadah pada pihak US yang mahu specimen di bunuh. eagen khas Min melindungi Seobok dari ditangkap atau dibunuh. yang herannya dalam kelam kabut macam tu cerita ni bergerak perlahan walau hanya singgah nak beli baju aje. plot dia sampai setengah jam memang cerita Korea macam ni kot..plot plot simple dijadikan meleret leret...

rupa rupanya Seobok mempunyai kuasa sakti macam X Men . heran kan..Seobok hanya specimen klon manusia tapi boleh ada kuasa bagai....kuasa sakti macam boleh kawal persekitaran dan tak lut peluru mesingan tentera.mungkin kat sini kelemahan ceriuta ni bagi power entah apa apa kat klon. setakat kebal tu aku boleh terima lagi. ni dah kawal semua macam memang mengarut sangat lah. sebab aku tak expect pun dia ada kuasa macam watak MARVEL atau DC comics.so aku bosan layan bila dia lawan semua tentera agency tu macam kacang aje kat dia .hemmmhhh...

apa pengajaran nya cerita ni...? lastnya Seobok yang kebal tu nak mati jugak sebab dia tak terima suntikan dalam beberapa jam. so, agen kahas Min nak bawak dia balik ke makmal. so dia bukanlah immortal atau tak boleh mati. elok macam tu..bila masa dia dalam perjalanan dengan agen khas Min timbullah unsur unsur isu kemanusiaan anatara agen khas Min dan Seobok. padahal Seobok hanya specimen dan bahan makmal. 

Seobok kata memang tak guna nak buat klon manusia yang tak mati. sebab jiwa Seobok kosong. dan jiwa manusia yang terlibat dengan dia macam agen khas Min pulak yang beremosi. so memang betul lah tak payah nak buat manusia tak mati. semua benda dalam dunia pasti mati. Seobok akhirnya minta hayatnya diakhirkan oleh agen khas Min.

habis cerita ..aku tak rasa best sangat...cerita pasal kegagalan sains merekacipta manusia klon. aku bagi 3 bintang aje dah le...

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)