Thursday 1 April 2021

infatuation - real patah hati


"nak ku tangis tak berairmata ...nak ku rayu pada siapa ...setelah aku serahkan cinta engkau cari kekasih yang lain... biar aku membawa diri bersama hati yang kecewa..."

 so, aku nak cerita satu perkara lepas lamaran atau risikan aku ditolak mentah mentah...jawapan yang diorang bagi kat mak aku.

"cari aje orang lain..."

jawapan tu macam aku dah takde peluang dah...yang cakap tu pulak bukannya sehari dua kenal mak aku. dah jadi jiran kampung sebelah rumah...sejak bertahun tahun dari tahun 70an....sejak aku lahir lagi...diorang pun kenal aku dari aku kecik lagi...so, apa masalahnya diorang tak suka aku?

aku rasa bila kena tolak macam tu..aku rasa merajuk hati...kenapalah diorang tolak aku...kalau aku miskin atau takde harta memanmglah aku akur...so, dorang tolak sebab aku miskin agaknya. aku dah usaha cari duit pun diorang tolak jugak. so, aku fikir memang awek ex aku tu pun macam tu jugak...sama saja macam family dia pandang harta. sejak itu aku dah insaf macam mana baik pun orang pandang harta jugak. aku rasa mak aku pun sedih...

dan seterusnya hidup aku umpama mimpi dalam mimpi...aku cuba lupakan walau menyeksa diri aku...mak aku selalulah call aku suruh aku sabar...aku pulak selalu tak nak cakap kalau mak aku call...mak aku nak jugak cerita perkembangan awek aku tu. apa lagi aku nak ambik tahui dia dah nak kahwin tapi bukan dengan aku....

tapi mak aku cerita jugak dengan kakak aku...dan  kakak aku pun cerita dengan aku...kakak aku cerita mak aku cakap...bila awek aku dapat tahu aku melamar dia...awek aku pun macam tak nak kahwin. itu cerita kakak aku lah yang mak aku cakap yang kakak awek aku bagi tahu kat mak aku. 

aku pening kepala...kalau dah reject aku dari awal kenapa nak cerita lagi kat mak aku? aku rasa tentu diorang serba salah buat mak aku macam tu...so, nak cover balik diorang pun buatlah cerita nak menyedapkan hati mak aku. tapi apa gunanya?aku dah buat keputusan mengundur diri...aku tak sanggup nak meruntuhkan mahligai yang orang nak bina...pasal aku takpe...biarlah aku sengsara sendiri..

cerita kakak aku lagi awek aku tu macam tak tentu perasaan ..dia balik kampung aku dan macam dah tak nak balik kampung dia kat utara tu. dia nak stay kat kampung aku macam tak nak kahwin. kakak dia pun mintak delay sebab awek aku macam bermasalah.katanya nak bawak berubat. 

hati aku pedih sebab kena reject tu masih lagi pedih ni terhiris lagi nak ubatkan awek aku tu supaya lupakan aku. kata kakak aku ..pedih hati aku bila kakak awek aku cakap yang nak ditunangkan dengan ex aku tu ialah sepupu dia yang kerja TUDM Butterworth kauuuu...kerja pilot ke aku tak tahu lah ....tapi memang nampak sangat diorang reject sambil sindir aku...tapi bila ada masalah tahu pulak dia nak cakap untuk sedapkan hati sendiri...

"kalau tahu susah nak kahwinkan Jannah macam ni ...baik kami lepaskan kat Emmett je dulu"

entah apa guna kata kata macam tu lagi...hati aku dah sedih janganlah nak cuba pujuk lagi...aku suka kat awek aku tu sejak dia umur 14 tahun dari tahun 1990, 1991, 1992, 1993, 1994 , 1995...aku takde awek lain...berapa tahun tu aku kerja beradu dengan suratan hidupku semata mata nak kumpul duit nak memiliki dia ..sayangnya korang reject aku bila aku masuk melamar .tolak mentah mentah...tak sedih ke?

tak nampak ke kesungguhan aku? aku tutup mata tutup pintu hati kat semua orang walau ada je yang mengetuk pintu hati aku. aku tahu awek aku ni cantik dan ramai yang berbaris nak kan dia...orang lebih hensem dari aku, orang lebih kaya dari aku lebih berdarjat berpangkat dari aku ...aku sedar semua tu namun aku percaya jodoh ditangan tuahn. aku usaha sedaya upayaku untuk memiliki dia dan akhirnya diorang reject. 

so, apa lagi yang diorang harap dari aku...dengan cerita cerita mewajarkan apa yang diorang buat kat aku dan mak aku? okeylah aku memang sedih tapi aku terima suratan takdirnya...cerita cerita diorang tu diorang boleh lah reka macam mana pun. hakikatnya diorang dah reject aku masa aku betul betul mengharapkan...bila harapan aku hancur berkecai macam kaca terhempas ke batu...takkan bercantum lagi hati aku tu dah...

aku dah memang betul betul patah hati...so aku biarkan aje...semua tu..aku layan frust aku...takpelah..takde jodoh..semoga hanatlah kau ehhh..bahagialah kau disamping pasangan hidupmu kekasihku... biarlah aku membawa diri dan hati yang luka ini ku ubat sendiri...

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)