Tuesday 1 November 2016

lonely planet - simfoni 14/2


aku , Nazri, Ipoh dan Rock N' Roll
masa aku tinggal kat Ipoh dulu aku pernah menumpang rumah orang. meskipun rasa macam tak selesa tapi oleh sebab takde pilihan sebab masa tu kitorang aku dan Nazri sepupu aku desperate sangat nak pindah. Nazri kata rumah sewa atau bilik sewa kitorang nak kena rush sebab ada kes orang ambik ganja kat salah satu bilik tu. aku rasa macam tak betul aje cakap Nazri sebab. tempat tu memang rumah kedai tapi bawah sekali rasanya ofis lawyer. macam mana boleh ada rush.

tapi aku ikut ajelah cakap Nazri takkan aku nak lepas sorang sorang pulak. so, kitorang cari rumah sewa dan sebelum kitorang pindah pun dah ada penyewa yang nak masuk bilik kitorang. so apa masalah rush ni? adakah itu permainan Nazri? aku pun tak faham.

so orang yang nak masuk tu nama dia Raj...dialah tolong bawak barang kitorang naik lori dia. bukan banyak sangat pun barangnya. kebetulan masa kitorang pindah tu masa bulan puasa. terpaksa tebalkan muka menumpang rumah orang walau aku memang tak selesa. sebab aku tak kenal pun orang tu siapa. yang kenal hanya Nazri saja. sebab abang Nazri yang tua kahwin dengan adik kepada kakak sulung yang rumahnya kitorang tumpang tu. abang Nazri dapat orang Grik seorang guru. aku pernahlah jumpa kakak ipar yang nama kak Non ..ni masa diorang tinggal kat TNB Kapar Klang. Tapi sekarang kena menumpang kat rumah kakak kepada kakak ipar Nazri memang janggal sangat tapi Nazri kata sekejap aje lepas raya dapat rumah sewa baru. aku okeykan aje la...

so, aku dan Nazri pun duduk kat bilik kosong di sebelah dapur tu. aku tak tahu siapa yang duduk situ. sebab ada juga katil tilam bantal kat situ.  entah macam mana satu hari ada lagi seorang adik beradik kak Non datang kat situ. adik perempuan dia . aku macam pernah tengok dia sebelum tu sebab aku kerja kat bas ekpress jual tiket. kalau orang lain mungkin aku tak perasan tapi yang ni rupa parasnya serupa dengan awek aku kat kampung.dengan rambut bertocang panjang dan dengan  style cakap Utara dia masa beli tiket ke Grik.

cinta abadi
nama dia Norakila. dia suruh kitorang panggil dia kak Noa.aku je yang panggil dia kak akila. dia kerja kat SUK Perak. kalau hujung bulan dia balik kampung kat Grik. rumah dia kat area hospital Ipoh. kaklong lah cakap.kaklong macam suka aje kat aku dan Nazri. kaklong anggap aku macam adik beradik Nazri jugak katanya. sedangkan aku hanya sepupu Nazri aje.makan minum dengan diorang. bersahur dan buka puasa.malu wehhh...aku cakap dengan Nazri aku segan...

ada sekali diorang ajak aku dan Nazri bershopping barang perkahwinan kak akila kat aku macam biasa akan berlagak macam takde apa bila kak akila ni macam  ada agenda dia dengan aku. bila dia bersama Nazri. dia macam nak tunjuk dia mesra sangat sampai pegang pegang. aku kat belakang diorang aku pandang aje lah. aku tak tahu pulak apa tujuan kak akila buat macam tu kat aku. sehinggalah satu malam masa hanya Mimi dan Lan anak kaklong aje ada kat rumah sebab yang lain sembahyang terawih kat masjid.

simfoni 14/2
aku duduk lah kat beranda rumah kaklong yang ada buaian. tiba tiba kak akila datang duduk sebelah aku. kak akila tersenyum manis kat aku. dan entah kenapa dia pegang bahu aku. dia ni jenis suka pegang pegang orang agaknya. sambil duduk pun dia pegang tangan aku pulak. aku memang tak selesa tapi aku relakan aje.

Mie...
nape kak akila
Mie tak rasa apa apa ke..
rasa apa kak akila?
yang kak akila dan Nazri buat perangai pegang pegang  
masa kat supermarket Kamdar tadi...

apa nak rasa pulak..
itukan hak kak akila ..siapa saya nak kata apa pun
Nazri dah bagitahu kat kak akila
bagi tahu apa?
Mie ada gf kat kampung kan?

muka dia sama  macam kak akila ye?
ohhh..hemmm..
Nazri yang suruh nak bagi Mie jeles kata dia...
maaf ye Mie..
takpe...kalau kak akila nak gurau saya  okey je...
betul tak marah kak akila?
tak...

Nah ambik t shirt ni
eh ni kan tshirt kak akila pakai 
kenapa bagi saya?
Mie nak tahu kenapa?
muka Mie pun macam bf lama kak akila...
tak percaya tanya Mimi
kak akila rindu dia Mie
tapi dah berpisah 
sebab kak akila dah bertunang dengan orang lain

oh ye ke kak akila...
hebatnya kisah kak akila..
saya sekarang tengah bingung
saya masih belum bagi tahu apa apa kat dia...

Mie kena bagi tahu dia kalau tak nak kehilangan dia Mie
tapi kalau dah bagi tahu pun masih kehilangan jugak 
tu makna nya takde jodoh macam kak akila ni..

ye tapi macam mana?
bagi tahu aje...
saya ni tak gentleman sangat kak akila 
banyak pendam dalam hati
kak akila tahu..tengok style Mie pun dah tahu

Mie kan esok lusa hari Valentine..hari Kekasih..
beli kad dan beli bunga..kalau malu nak bagi bunga bagi coklat..
so...Mie bagi kat dia

dia dah besar kan?
baru 16 tahun...
oh ye ke  takpe dia dah tahu pasal perasaan ni...
orang perempuan cepat matured Mie..

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)