Tuesday 1 November 2016

lonely planet - dia milik orang


tercapaikah hasrat aku mencipta rindu
jikalau angan ku kau bawa pergi 
seakan mimpi mimpiku kian gerhana di ambang kasih
tersiksa cintaku kau bersua kau lena...

 lirik lagu rare kat atas tu nyanyian Azzan Scan tahun 1993. masa ni selain lagu ni lagu Ayam - Jalil Hamid popular. atau lagu penyanyi gebu tembam Mimi Asmidar - Wardah. aku takde nak banyak sangat kenangan masa ni. aku baru je start kerja landsurveyor dengan Man dan Matnaor. siang aku kerja ukurtanah atau sukat tanah dengan tokey cina pencen pejabat Tanah & Galian Tapah.

aku dan Maznah masa ni dekat di mata tapi jauh di hati. Maznah dah tak mengaji lagi dengan mak aku. ohh dah lama dah..aku lupa masa dia mintak berhenti kat mak aku sampai nangis nangis tu.mak aku lah cakap kat aku dia nangis nangis masa tu. mak aku tanya kenapa tapi dia tak jawap pun. dia cuma mengalirkan airmata aje . kata mak aku berumbai umbai airmata menunjukkan airmata dia tak henti henti mengalir membasahi pipinya. macam videoclips shila amzah tu lah...



resah hati ku tak tahan
dukalara mencengkam jiwa
hamparan kasih suci kini musnah semuanya
sisa cinta yang silam masih segar dalam ingatan
tersisih diri ini kerana ku bukan pilihan....

dua lagu Azzan Scan kat ats tu memang sedih sangat lagu dan liriknya. masa ni Azzan belum terkenal lagi. dalam tahun 1996 Azzan join band Scan dan lagu yang top ialah Kau Dipaksa Aku Terpaksa & Yang Kalut Di fikiran. lagu ciptaan Saari Amri ni memang menjadi siulan masa tu termasuklah aku. maa tu pun aku baru berhenti kerja the Star dan au balik kampung. aku selalu sangat dengar lagu ni sebab ada jiran belakang rumah aku. agak jauh jugak selang dua biji rumah. tapi dia pasang kuat dan pasang tiap tiap hari. setahu aku ada seorang perempaun cucu angkat makcik Jawa kat situ aku panggil makwe. dia baik dengan mak aku. orang Jawa air hitam teluk Intan.masa tu musim hujan dan kampung aku Bidor di naiki air banjir bila sungai dipenuhi air.

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)