Sunday 15 April 2018

windflowers - dhamen dan geng skyfire 87

...ni projek lukisan SPM aku 
macam ni lah sejenis ukiran dan tampal kat kertas

aku kena jugak tulis satu entry pasal kawan aku ni. well dia dah takde di dunia ni. aku mula kenal dia masa aku form 2. sebab ada latihan merentas desa. nama dia Dhamendra. (later on Dhamen convert to Islam sebelum dia pergi..alhamdulillah)


Dhamen ni bangsa India yang berwatak seorang cool. sebab nama dia macam Hindustan dia pun takde macam India sangat. dia asal dari Kelantan dan tinggal dengan abang ipar dia kat balai polis Bidor. aku mula rapat dengan dia sejak form 4. dia satu kelas dengan aku. kegemaran dia memang suka menyanyi lagu lagu Melayu sentimental. memang terbaiklah dia ni. aku tak tahu mungkin dia suka sangat dengan lagu Melayu. khabar lepas SPM dia kerja jadi DJ kat mall di Kota Bharu dalam tahun 90 an. well siapa tak kenal Dhamen. dia punya ayat power kat awek lain macam dramatik nya. Amy dan Ekin @Shikin antara yang dia  suka usik. dan budak perempuan yang dia tak berapa suka ialah Vanitha.

Vanitha ni kawan baik Siewfong. diorang berdua ni memang selalu usik aku pun dengan nyanyi lagu Melayu tandanya apa entah. mungkin dia minat kat aku ke. sebab masa tu aku ada terminat kat sorang amoi nama Ngenyew sebab dia cantik macam Joey Wong pelakon cerita Chinese Ghost Story - Hongkong tu.

Vanitha dan Siewfong tahu aku ada hati kat Ngenyew tapi Ngenyew minat sorang budak return SPM nama Kamal. ingat lagu diorang nyanyi lagu ND Lala - buah hati dikebas orang kat aku haaha..aku pun nyanyi lagu Puteri Remaja - Salih Yakob kat diorang...diorang masa tu macam kumpulan Skyfire ni...satu kumpulan 3 orang perempuan Ochee, Yastie dan Bibiyana Layola...

eh ni cerita pasal Dhamen ke pasal geng Skyfire hahaha...okey banyak pula cerita geng Skyfire tu ye...Vanitha, Siewfong dan Ngenyew...Dhamen dan Vanitha pun style macam orang Melayu jugak. kenapa diorang berdua ni bermusuhan aku tak tahu apa kesnya. aku tetap layan diorang ni sebab baik dengan aku.

mengenang pasal Dhamen ada 2 lagu kumpulan the Steps ni memang aku akan teingat kat dia kalau aku dengar lagu ni.

mengapa sepi tanpa berita
aku dulu bukan orang senang...bapak aku kerja freelance sebagai tukang sukat tanah dan pembuat plan. kalau sekarang ni Landsurveyor & Draughtman. jawatan sikit punya gempak ke. tapi income tak segempak nama. cuma kalau ada projek kecil kecilan tu merasalah makan berlaukan ayam seminggu sekali. kalau takde makan ikan bilis atau ikan masin ajelah. so, kakak aku yang dah habis sekolah pun membantu ekonomi keluarga aku. macam macam kerja dia buat dari kerja dealer Avon sampai lah lastnya dia kerja kat klinik sebagai pembantu klinik. so, kakak aku kerja shift siang dan malam.kalau dapat shift malam aku dan mak aku pun pergi menjemput dia pulang ke rumah dalam pukul 8 macam tu.ya lah kan...dia kan orang perempuan nak balik malam malam sorang sorang naik basikal kat pekan tu nak balik rumah ada dalam 3 kilometer. dan aku selalulah terjumpa dengan Dhamen sebab Dhamen ni selalu lepak kat food court ala gerai benteng. mungkin dia bosan kat rumah dia berek polis yang sempit tu.aku pun banyak berkongsi cerita aku dengan Dhamen. dia tahulah hidup aku macam mana.aku pun tahu hidup dia macam mana


sekian lama aku merinduimu
masa kat sekolah tu aku memang kekurangan segala galanya. pendapatan bapak aku pulak merosot tahun 1988 tu. tahun tu jugak aku SPM. so, duit SPM pun tak bayar sampai hujung tahun. Dhamen tahu sebab dia memang tanya aku pasal tu. ada satu hari tu Dhamen pernah tanya aku kenapa tiba tiba Karuna dan Sathiya gelar aku Burma. sebab nya masa tu bapak aku ni macam tak berapa suka orang datang rumah. tapi masa tu pulak Karuna dan Sathiya datang sebab hari raya, so, bapak aku tutup pintu bila dengar diorang panggil nama aku. aku pula masa tu memang ada konflik lah dengan bapak aku tu. aku memang terasa kalau Karuna dan Sathiya cerita pasal tu dan perli perli aku. apa yang aku boleh buat hanya diam aje takut diorang cerita kat sesiapa lebih lebih. iyalah siapa yang faham masalah aku kan? tapi Dhamen faham. dan dengan tidak setahu aku dia belikan aku water color Panda sebab masa tu nak periksa SPM dah dan aku takde duit nak beli water color. walaupun water color tu murah tak sampai 10 ringgit tapi aku nak mintak kat siapa? aku pun try pinjam kat kawan kawan water color lama diorang tak guna ke...tapi hampa takde . Dhamen pun belikan dan letak dalam meja sekolah aku tanpa bagi tahu aku dia yang beli.dah hari ni baru aku tahu siapa yang belikan dan letak kat situ. tu yang aku tulis entry ni. sedih korang...takde siapa nak tolong aku masa tu...lepas guna water color tu aku bagi kat pusat sumber @ library sebab aku memang tak tahu siapa bagi. aku cakap kat budak pusat sumber pakai aje sebab aku hadiahkan.

dan lagu yang paling aku suka dia nyanyi ialah lagu Ben Nathan - Kaulah Segalanya Bagiku ...sebab masa ni habis period agama dan Ekin lepak kat kelas kitorang semata mata nak dengar Dhamen nyanyi. Ekin masa tu macam ada masalah cinta monyet dengan kawan satu tingkatan sampai 3 orang dia minat...Budi, Rozi dan ada sorang tu minat dia Ayip Lasa. dia haha.

so, aku dan Dhamen macam pujuk Ekin supaya tak sedih sangat. ada jugak kawan yang kutuk Ekin sebab pakai skirt dedah aurat sebelum Ekin pakai tudung. masa tu memang Ekin macam nak nangis aje bila aku dan Dhamen pujuk dan lepas habis cakap kitroang sulami dengan nyanyian hahahaaa...tapi Ekin memang berterimakasih kat kitorang yang bagi dia hilang tension...

semusim kutatap wajahmu...
di bawah sinaran rembulan tersenyum didakap sang bayu
menyerlah dicium mentari
semusim kurasa cemburu terhadap rembulan sang bayu mentari
mengapa nikmati dirinya hanyalah untukku 
kini...

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)