Wednesday 24 February 2021

retro - sweet child o' mine

sekadar gambar hiasan 

chia oikuan - sweet child o' mine - my first crushpandang pertama...pic kat atas adalah sikit iras iras dia...sebenarnya aku dah lama kenal dia sejak kecik lagi macam lirik lagu Guns N' Roses tu. dan aku kembali mengenali dia lepas kawan aku the Great (aruah Murad) ada misi untuk aku dan friends Madi dan Nazri untuk bagi dia buku autograf Murad pada satu petang masa tu SPM delay 1988. so aku dan friends pun tercongok depan rumah dia kat depan mainroda jalan sungkai tu. rumah dia dan rumah aku memang dekat. dan tentunya aku dan Madi kepala masuk air masa tu. buat lawak tak kena tempat camtu sedangkan Nazri buat cool aje...

umur oikuan masa tu  rasanya dalam 15 tahun lepas SRP sekolah menengah cina. aku masa tu 17 tahun. oi kuan petang tu kitorang bagi hello. entah macam mana hahaha...lepas tu dia keluar rumah dressing skirt labuh pink dan baju kemeja hijau muda. masa dia keluar aje dah senym manis untuk kitorang. dia tanya kawan Murad ke. lepas tu Nazri pun bagi buku Murad. dia pun dalam slow emotion suehhh...(sound effect)  menghuraikan rambut panjang lurus dia...macam Winnie Cooper dalam The Wonder Years.

balik tu aku bagi tahu kat Nazri aku dah jatuh hati kat oikuan...Nazri suruh aku tulis surat. aku tulis surat dan mintak Nazri bagi kat oikuan. aku tunggu balasan oikuan atau atleast dia kirim salam ke. aku tunggu dalam 2 minggu macam tu senyap aje...aku pun frust sebab aku rasa dia reject aku nak kenal dengan dia. rupanya dah hampir dua dekad baru Nazri bagi tahu dia tak bagi pun surat tu kat oikuan...

lepas habis SPM masuk tahun 1989 aku rasa jadi macho sikit sebab dah buat macam macam kerja. pagi saturday & sunday aku ikut Nazri kerja kat kebun bapak dia. petang sampai malam aku kerja gerai satey dan last ekali aku kerja dengan Murad tolong dia jual burger. masa jual burger nilah aku kembali usha oikuan balik sekolah. dia memang lalu kat gerai burger dan cinta berputik kembali dari senyum senyum dan tegur tegur terus aku jadi bersemangat balik nak kenal oikuan. dan memang oikuan pun suka kat aku rupanya. so watak jahat nya Nazrilah. sebab dia ngaku dia suka gak kat oikuan  masa ku tanya kenapa dia tak bagi surat aku kat oikuan.

hubungan aku dan oikuan okey okey saja. aku dapat number telefon oikuan dan aku dapat gambar oikuan. hubungan aku dan oikuan sampai aku nak pergi balik KL aku mesti jumpa oikuan dulu kat supermarket dia kerja tahun 1990. aku mengaku dan anggap dia gf aku sampailah satu masa dalam tahun 1991 kakak aku cakap oikuan dah ada boyfriend. aku punya kecewa dan aku terus pergi rumah dia masa tu baru lepas sembahyang raya. dengan kain pelekat dan baju melayu aku jumpa dia pulangkan balik gambar dia. sejak itu aku dah tak ganggu dia lagi. yang p[eliknya dia asyik kirim salam kat aku melalui kakak aku. aku rasa hubungan aku dan dia dah berakhir...dan aku memang tak ingat dah dia lagi...

 itulah kisah my first crush aku dengan amoi. nama chia oikuan...circ 1988 - 1991

 

No comments:

Post a Comment

Labels

retro (27) windflowers (14) metamorfosis (9) lonely (7) planet (7) movie (6) figura (5) review (5) review movie (5) jannah (4) life (4) grape (3) lonely planet (3) rigor mortis (3) sour (3) day (2) delusional (2) in (2) kampung (2) kita (2) lagun biru (2) one (2) part (2) review lagu (2) till (2) your (2) 16 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1997 (1) 2021 (1) 86 (1) Great (1) II (1) Malaysia (1) Penang (1) aje.retro (1) akina (1) alita (1) anime (1) antologi (1) apa (1) apis (1) aquaman (1) be (1) beradu (1) berbasikal (1) berkorban (1) bintang (1) blues (1) broken (1) bumblebee (1) captain (1) careless (1) carol danvers (1) cerana (1) clover (1) cyborg (1) dark (1) dark noir (1) deja (1) detailed (1) dont (1) emmett (1) fantasi (1) forget (1) futuristik (1) ganbatte (1) goes (1) hailee steinfiield (1) hood (1) i (1) jaga (1) jangan (1) jepun (1) jodoh (1) kau (1) ke (1) kidung (1) kispen (1) kudasai (1) kuubati (1) lagi (1) last.1996 (1) layan (1) leaf (1) lukaku (1) marvel (1) me (1) michelle (1) moment (1) mu (1) nakamori (1) narrative (1) neighbour (1) neo (1) new (1) on (1) orang (1) pendosa (1) period (1) plot (1) potong (1) que (1) reject (1) remember (1) removed (1) replace (1) review album (1) ride (1) rintis (1) rretro (1) saja (1) semua (1) sendiri (1) sephia (1) seribu (1) solo (1) story (1) strong (1) suara (1) superheroes (1) suratan (1) the (1) tiada (1) to (1) transformers (1) two (1) vers (1) vu (1) weathered (1) whisper (1)